keskiviikko 7. helmikuuta 2024

Routa ruhjoi Ristiinantien vanhaa kivisiltaa

 Routa ruhjoi Ristiinantien vanhaa kivisiltaa – iso runkovesiputkikin joudutaan uusimaan pikavauhdilla


Mikkelin vesilaitos joutuu pikavauhtia uusimaan runkovesijohtoa Ristiinantiellä.

Vesilaitoksen työohjelmasta poikkeava työ tuli eteen, kun ely-keskus päätti aloittaa Urpolanjoen ylittävän sillan remontoinnin.

Sillassa on korjaamista vaativia vaurioita, ja kaupungin vastuulla puolestaan ovat kevyen liikenteen kohdalla kulkevat jätevesi- ja runkovesiputket.

Vesilaitoksen johtaja Jarkko Laitinen sanoo, että kyseessä on vesihuollon kannalta varsin kriittinen paikka. Mikkelin kaupungin vedenjakelu on pitkälti tämän runkovesijohdon varassa, lähinnä koko keskusta ja Rantakylä.

– Jos kävisi niin pahasti, että sillan korjaamisen yhteydessä runkovesiputki vaurioituisi, tuollaiset 8 000 kuutiota vettä syöksyisi viidessätoista minuutissa tierunkoon. Se voisi merkitä tällä paikalla Ristiinantien lähtemistä alta, sanoo Laitinen.

Tilanne on kuitenkin hyvin hallinnassa. Vesilaitos uusii runkovesijohdon ja ely-keskus hoitaa sen jälkeen sillan korjauksen.

Mikkeliläisille työmaa on näkynyt viime aikoina siinä, että Uudella Ristiinantiellä kaupungin keskustasta Laajalammen suuntaan kulkevista kaistoista toinen on suljettu. Kevyen liikenteen väylä on eroteltu ajoradasta betoniaidalla.

Laitisen mukaan koko putkityö olisi oikeastaan jo tehty, mutta alkutalven pakkaset jarruttivat töiden aloittamista. Paikalla on tehty valmistelevia töitä. Putken uusiminen hoidetaan viikolla 8 alkavilla töillä.

– Vesilaitos tiedottaa asiasta. Kun työ saadaan käyntiin, se on meidän osaltamme nopeasti ohi. Yksi päivä menee. Vesihuoltokatkoja ei tule, ja jos kaikki sujuu suunnitellusti, kuluttaja ei edes huomaa koko työvaihetta, sanoo Laitinen.

Runkolinjan uusimisessa vanhat valurautaiset putket vaihdetaan muoviputkiin, joiden halkaisija on 40 senttiä.

Jouduimme töihin siltaremontin vuoksi. Muuten putken uusimisella ei olisi ollut kiire.

Jarkko Laitinen

Valurautaputket on asennettu vuonna 1986, jolloin siltaa uusittiin. Nyt sillan korjaustöiden yhteydessä on vaara, että kuuden metrin mittaiset valurautaputket saattavat liikahtaa saumoistaan ja irrota toisistaan. Uutta muoviputkea asennetaan sadan metrin matkalle.

Vesilaitokselle putken uusiminen tietää noin 100 000 euron menoerää. Laitisen mukaan tämän kokoluokan putken uusimisia ilmaantuu harvoin.

– Runkolinjoja tutkitaan suunnitelmallisesti. Nyt jouduimme töihin kiireellä siltaremontin vuoksi. Muuten putken uusimisella ei olisi ollut kiire, sanoo Laitinen.

Uusi Ristiinantie on valtion hoidossa. Sillan ongelmat tulivat ilmi kunnossapitotöiden yhteydessä. Vaurioista juorusivat kevyen liikenteen väylän pitkittäiset halkeamat.

Keski-Suomen ely-keskuksen projektipäällikkö Teemu Saastamoinen sanoo, että Ristiinantiellä syntynyt tilanne ei ole tavallinen.

– Jostakin syystä, ehkä routimisen vuoksi, sillan kiviladottu muuri ja sen kivet ovat liikkuneet ja on syntynyt kallistumaa. Tilannetta tutkittiin ja liikenne katkaistiin, mutta kallistuminen jatkui. Korjaussuunnitelma piti tehdä nopeasti, sanoo Saastamoinen.

Ristiinantiellä autolla ajava ei oikeastaan edes huomaa, että kyseessä on siltarakenne. Vanhan kivisillan ali virtaava Urpolanjoki on syvällä tietason alapuolella. Sillan kivirakenteet näkyvät vain, jos katsoo paikkaa jokiuoman suunnasta.

Kallistumien korjaaminen tietää mittavia kaivutöitä. Työmaa ei kuitenkaan ulotu Ristiinantien ajoradalle saakka.

Siltarunkoa puretaan ja kiviholvia korvataan kevyen liikenteen väylän kohdalle asennettavalla putkella. Putken halkaisija on neljä metriä.

Elyn puolelta työt alkavat sitten, kun vesilaitos on asentanut uuden runkovesijohdon. Siltatyö alkaa viikolla 9 tai 10 ja vie parisen viikkoa. Valmista on maaliskuun puolen välin tienoilla. Päällystystyöt tehdään sulan maan aikaan, eli kevyen liikenteen väylä on murskepinnalla siihen saakka.

Korjausten kustannusarvio liikkuu elylle samoissa summissa kuin kaupungin putkityökin, 100 000 euron tienoilla.

Urpolanjoki on luonnonsuojelualuetta. Saastamoisen mukaan riskejä vesialueelle ei synny.

– Luonnonsuojelualueelle ei työssä mennä, ja kaupunki ja ympäristöviranomaiset pidetään ajan tasalla, sanoo Saastamoinen.

Kivisilta on peruja ajalta, jolloin Ristiinantie rakennettiin nykyiseen muotoonsa 1980-luvun puolivälissä. Silta-aukon länsipuolella on kivirakennetta ja itäpuolella teräsputkea, joka asennettiin, kun Ristiinantietä levennettiin.

Siltatyö ei ole tullut yllätyksenä sikäli, että osuuden kuntoa on seurattu pitkään. Kaupungininsinööri Pekka Kammonen sanoo, että painumaa on tarkkailtu usean vuoden ajan.

– Siltarumpu ei sorru, mutta tukimuureissa on painumaa. Liike vain on kiihtynyt, joten siihen on pakko puuttua. Nyt vain sattui huono aika, keskellä talvea, sanoo Kammonen.

Kaupungilla on omakin siltahanke valmisteilla, sillä keväällä alkaa Porrassalmenkadun Rokkalanjoen sillan uusiminen.

Kohteelle on puolen miljoonan euron budjettivaraus. Parhaillaan on menossa kilpailutus.

Rokkalanjoen sillan kautta kulkee myös jätevesi- ja vesijohtolinjoja. Työ tehdään useammassa vaiheessa ja vie ensi syksyyn saakka.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti